با تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طرح پژوهشی رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه گیلان، طرح برتر کشوری شد

17 05 2024
کد خبر : 12291863
تعداد بازدید : 10238

در جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در تهران برگزار شد طرح پژوهشی سعید رهسپار رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه گیلان پس از داوری هیات داوران جشنواره، به عنوان طرح پژوهشی برتر کشور در حوزه آموزش عالی انتخاب شد که با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره، مورد تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت.

دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین نکوداشت روز ارتباطات و روابط عمومی با اشاره به اهمیت انعکاس موفقیت های دانشگاه در بخش های مختلف که باعث امیدآفرینی می شود گفت: روابط عمومی علمدار امید آفرینی است.

دکتر زلفی گل با بیان اینکه اگر رئیس دانشگاهی ارتباطش با روابط عمومی قوی نباشد اولین کسی که ضرر می کند خود رئیس دانشگاه است.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه مجموعه ای موفق هست که برای جایگاه روابط عمومی اهمیت قائل باشد افزود: تیتر خبر روابط عمومی ها بسیار مهم است چرا که تاریخ نگاری می کند.

وی ادامه داد: بعضی اوقات عکس شما، عنوان و تیتر شما بخشی از تاریخ آن دانشگاه یا کشور می شود. شما می توانید تجربه نگاری کنید برای مدیریت آینده و مدیر آینده از تجربه نگاری شما استفاده می کند.

دکتر زلفی گل افزود: روابط عمومی در مجموعه آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارد چرا که برنامه های آن موسسه و سازمان را باید تبیین کند و با تبیین آن ها نقش راهبردی خود را ایفا خواهد کرد.

در این جشنواره که با شرکت ۱۱۰ دانشگاه، ۵۰ پارک علم و فناوری و ۳۰ موسسه پژوهشی کشور برگزار شد علاوه بر تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی شمسی پور مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم نیز به صورت ویژه با لوح تقدیر از فعالیت های ارتباط گسترانه رئیس اداره روابط عمومی دانشگاه گیلان تقدیر کرد.

شایان ذکر است کسب ۳۷ مقام در جشنواره های ملی، منطقه ای و استانی از جمله افتخارات روابط عمومی دانشگاه گیلان در طی سالیان اخیر است.




 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

12 06 2024

در نشست مشترک سرپرست دانشگاه گیلان و سرکنسول روسیه در رشت، بر استفاده از ظرفیت های جامعه دانشگاهی دو کشور تأکید شد

نشست مشترک سرپرست دانشگاه گیلان و سرکنسول روسیه در رشت در حاشیه مراسم روز ملی روسیه به منظور استفاده از ظرفیت های جامعه دانشگاهی دو کشور با محوریت استان گیلان و با حضور مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن روز ملی روسیه به پیشینه فرهنگی مشترک میان دو کشور اشاره کرد و برنامه‌ریزی جهت استمرار و بهینه‌سازی تعاملات علمی بین دانشگاه گیلان با دانشگاه‌های هدف در کشور روسیه را از جمله چشم‌اندازهای اصلی در زمینه ارتقاء روابط علمی بین المللی دانست و بر گسترش روابط دوجانبه به ویژه برنامه‌های تبادل دانشجویان و زبان‌آموزان تأکید نمود. آندره وادوف سرکنسول روسیه در رشت هم در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور فقید ایران و جمعی از همراهانشان، تحکیم ارتباطات علمی در چارچوب منافع دو کشور را از اولویت‌های کشور متبوع خود برشمرد و استفاده از ظرفیت اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر را از جمله مهمترین عوامل نیل به این مقصود دانست. شایان ذکر است دانشگاه گیلان یکی از اعضای مؤسس این اتحادیه بوده و در حال حاضر مسئولیت دبیرخانه ایرانی اتحادیه مذکور را بر عهده دارد.

12 06 2024

مراسم تجلیل از جهادگران گروه های جهادی استان گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد

مراسم تجلیل از جهادگران گروه های جهادی استان گیلان (شکوه هجرت) در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این مراسم، ضمن اشاره به اینکه کلمه جهاد در مکتب ما کلمه مقدسی است گفت:  برای همه ما این کلمه ارزشمند است و آثار آن را در همه حوزه ها همچون جهاد سازندگی که در اوایل انقلاب خدمات ارزنده ای در راستاری سازندگی مناطق محروم انجام شد؛ مشاهده کرده ایم. سرپرست دانشگاه با بیان نمودهای مختلف جهاد در جامعه اعم از جهاد خدمت، جهاد علمی و جهاد فرهنگی افزود: جهاد خدمت یادآور خدمات ارزنده و شایسته خادم الشهدا حضرت آیت الله شهید رئیسی است که بی ادعا به همه مناطق سفر می کرد و از نزدیک درجریان امور عمرانی قرار می گرفت و برای کمک به پیشرفت جامعه و رفع مشکلات مناطق کم برخوردار، تلاش می کرد که در همین مسیر هم به شهادت رسید.  دکتر دوستار با اشاره به مطرح نمودن مدیریت جهادی در امور اجرایی کشور توسط مقام معظم رهبری افزود: با توجه به ورود کلمه مدیریت جهادی در گفتمان ادبیات اجرایی کشور، تا زمانی که این جهادها، تداوم یابد شاهد اثرات مطلوبی در حوزه اداری و اجرایی کشور خواهیم بود. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه در مفهوم جهاد بحث ایثار و گذشت مطرح است تصریح کرد: در مدیریت جهادی انتظار جامعه بر این است که فراتر از وظایف سازمانی عمل شود.  سرپرست دانشگاه ضمن اشاره به اینکه لازمه جهش و پیشرفت یک جامعه، مدیریت جهادی است خاطر نشان کرد: جهاد، نظریه همه جانبه ای را ترویج می کند که نمود عینی و رفتاری آن را در اردوهای جهادی دانشجویان در مناطق محروم و کم برخوردار می بینیم. وی با بیان اینکه اردوهای جهادی نمایانگر پا گذاشتن روی نفسانیات است تأکید کرد: دانشجویانی که با سن کم با حضور در اردوهای جهادی پا روی نفس خود می گذارند و کارهای بزرگی در جهت خدمت به مردم انجام می دهند، نشان دهنده ایثار و گذشت آنان است.    سردار حمید دامغانی فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این نشست با استناد به این سخن مقام معظم رهبری که خدمت به مردم یکی از مصادیق مبارزه با استکبار و آمریکا است، گفت: این توصیه به اندازه کافی خدمت به مردم را ارزشمند می کند تاجاییکه که خدمت به مردم در مکتب اسلام با مفهوم جهاد توأم می شود.  فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه هدف از اردوهای جهادی کمک گرفتن از مردم مناطق محروم برای حل مشکلات همان منطقه است افزود: مشارکت مردم مناطق کم برخوردار با گروه های جهادی، منجر به اثرگذاری اقدامات جهادی و تداوم این آثار خواهد بود که لازمه آن اندیشه ورزی قبلی برای شناساسی ظرفیت های آن منطقه و ارتباط مستمر با آنان است.  سردار دامغانی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب اصلی ترین جهاد را شسکتن محاصره تبلیغاتی دشمن و امید آفرینی می داند. از آنجاییکه امروزه ما با جنگی ترکیبی مواجه هستیم که بستر آن جنگ شناختی، ادراکی و رسانه ای است؛ بهترین راه برای شکستن محاصره تبلیغاتی و کم اثر کردن سیاه نمایی دشمنان، انعکاس کارهای جهادی در فضاهای رسانه ای است که این کار، یکی از عرصه هایی است که امروزه به شدت نیاز داریم تا از کارهای جهادی برای انسجام اجتماعی، قدرت سازی نظام و انقلاب استفاده کنیم.  گفتنی است در پایان این مراسم از جهادگران گروه های جهادی استان گیلان تجلیل به عمل آمد. 

11 06 2024

سرپرست دانشگاه: برنامه راهیان نور یکی از اقدامات مؤثر برای انتقال و تثبیت فرهنگ ایثار و شهادت است

نشست از دانشگاه تا دانشگاه، روایتی از اردوی راهیان نور دانشگاهیان گیلان که اسفندماه سال 1402 با هدف تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب، عازم مناطق عملیاتی جنوب شدند، در تالار مسجد باقر العلوم (ع) دانشگاه برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تأکید بر تکرار و تقویت اثرات راهیان نور در طول سال برای جوانان گفت: نظر به اینکه تداوم اثر ایثار و شهادت برای نسلی که جنگ و جبهه را ندیده و محدودیت های دوران جنگ را تجربه نکرده به راحتی میسر نیست؛ برنامه راهیان نور یکی از اقدامات مؤثر برای انتقال و تثبیت فرهنگ ایثار و شهادت است. دکتر دوستار گفت: بیان ذهنی در مورد مسائل جنگ دلچسب و اثربخش نیست. یکی از اثرات مهم جنگ ۸ ساله علیه کشور ما و مقاومت های مردمی که حضرت امام خمینی (ره) از آن به نعمت بزرگ، تعبیر کرده اند، فرهنگ ایثار و شهادت است. دکتر دوستار با تأکید بر ضرورت انتقال فرهنگ جهاد و شهادت گفت: در تمامی جوامع برای ثبت و تقویت یک فرهنگ، نیاز به عامل و نمادی برای آن فرهنگ است. نمادی که بیش از ظاهر خودش، معنا منتقل می کند. همانگونه که پرچم نماد یک کشور است، مناطق جبهه و جنگ نیز، پر از نماد فرهنگ جهاد و ایثار است. سرپرست دانشگاه ضمن تأکید بر استمرار معرفی نمادهای فرهنگ ایثار به جوانان تصریح کرد: چنانچه برای تکریم و گرامیداشت این نمادها تلاش نشود، در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت تأثیرگذار نخواهد بود. دکتر دوستار گفت: راهیان نور که به تدبیر مقام معظم رهبری در کشور ساری و جاری است، نمادی برای انتقال فرهنگ جهاد و شهادت است. این نماد که در جبهه ها وجود داشت، باید در بین جوانان گسترش یابد و بازتاب آن در گفتمان زندگی مردم دیده شود. دکتر دوستار در ادامه، نوید حمایت همه جانبه از برنامه بعدی راهیان نور دانشگاهیان را داد و افزود: امید است با حمایت و برنامه ریزی مطلوب، انگیزه برای حضور دانشگاهیان در برنامه راهیان نور مضاعف شود و شاهد اثرگذاری و ترویج بیشتر فرهنگ ایثار باشیم. در پایان این مراسم روایت تصویری از سفر زیارتی راهیان نور دانشگاهیان گیلان در اسفند ماه 1402 پخش شد.

11 06 2024

سرپرست دانشگاه در نشست شورای دانشگاه: کلیه شیوه نامه ها و آئین نامه های دانشگاه باید مبتنی بر برنامه راهبردی دانشگاه باشد

دومین نشست شورای دانشگاه در دوره مدیریت جدید در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که سرپرست دانشگاه در این نشست به به بیان روند حرکتی دانشگاه در حوزه های مختلف پرداخت. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با تشریح مسیر حرکتی دانشگاه در حوزه های مختلف گفت: دانشگاه دارای برنامه راهبردی و عملیاتی است که باید کلیه شیوه نامه ها و آئین نامه های دانشگاه مبتنی بر این برنامه باشد تا لازم الاجرا شود. سرپرست دانشگاه گیلان با تأکید بر سخنان خود در اولین نشست شورای دانشگاه مبنی بر اینکه هر کدام از معاونین و رؤسای دانشکده ها در حوزه کاری خود دارای اختیارات اجرایی رئیس دانشگاه هستند تصریح کرد: از جلسات آتی هر یک از معاونین و رؤسای دانشکده ها مطابق با برنامه عملیاتی دانشگاه گزارشی از روند اجرایی شدن و پیشرفت برنامه مذکور در واحد خود، ارائه خواهند کرد. دکتر دوستار با تأکید بر اینکه مدیران دانشگاه باید به صورت 24 ساعته پای کار مسائل دانشگاه باشند گفت: رؤسای دانشکده ها علاوه بر وظایف درون دانشکده ای و دانشگاهی، می بایست نسبت به وظایف برون دانشگاهی همچون ارتباط گرفتن با سازمان های مرتبط با رشته های دانشکده خود در سطح استان و کشور همت گمارند تا ما اثربخشی لازم را در همه حوزه ها در دانشگاه شاهد باشیم. وی در ادامه فصل تابستان را فرصتی مناسب برای هم اندیشی و برنامه ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه های پژوهشی، فناوری، رفاهی و ... دانست و گفت: ما باید از کارهای روزمره فاصله بگیریم و کارهای اساسی و ماندگار انجام دهیم. دکتر دوستار با بیان اینکه رؤسای دانشکده های دانشگاه باید بدانند در طول یکسال چقدر بودجه دارند؛ به معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه مأموریت داد تا تفاهم نامه بودجه ای با رؤسای دانشکده ها منعقد کند تا دانشکده ها بدانند در طول سال چقدر بودجه عمرانی و جاری دارند و همچنین تأکید کرد از این پس، درآمدزایی دانشکده ها صرف امورات همان دانشکده خواهد شد. شایان ذکر است در این نشست علاوه بر مطرح شدن دستورات جلسه و اظهار نظر اعضای شورا در ارتباط با آن، از دکتر ارسلان دمیرچی نماینده تام الاختیار دانشگاه در امر برگزاری آزمون های سراسری و خسرو مهدیلو همکار ستاد برگزاری آزمون ها به پاس انتخاب دانشگاه گیلان به عنوان یکی از دانشگاه های برتر در امر برگزاری آزمون های سراسری از سوی سازمان ملی سنجش، تقدیر به عمل آمد.  

05 06 2024

نشست هماهنگی تدوین برنامه توسعه دریامحور گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد

با توجه به انتخاب دانشگاه گیلان به عنوان مسئول یکی از کمیته های تخصصی تدوین برنامه توسعه دریا محور استان، نشست هماهنگی در دانشگاه گیلان با حضور سرپرست دانشگاه برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست، ضمن اشاره به ابلاغ سیاست های توسعه دریا محور در استان و تشکیل ستاد استانی گفت: ذیل ستاد استانی، هشت کمیته تخصصی با محورهای مختلف سیاست های توسعه دریامحور، تشکیل شد که یکی از این کمیته ها، تحت عنوان کمیته خدمات برتر در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری، نوآوری، حوزه های سلامت، مالی، اقتصادی و... به دانشگاه گیلان واگذار شده است. دکتر دوستار ضمن بیان اینکه تهیه، تدوین، راهبری و برنامه‎ریزی در کمیته خدمات برتر، برعهده دانشگاه است تصریح کرد: برنامه‎های موجود در اسناد بالادستی استان، برنامه ظرفیت‎های استان و همچنین برنامه کلانی که منطبق با سیاست های کلی اقتصاد دریامحوری توسط هیأت دولت اعلام شده، مبنای کار ماست. سرپرست دانشگاه گیلان با اشاره به تأثیر استفاده بهینه از ظرفیت‎های استان برای رشد و توسعه اقتصاد استان، افزود: اقتصاد دریامحور، اقتصادی مبتنی بر ظرفیت های دریای خزر است که ما تاکنون آنچنان باید و شاید نتوانستیم از ظرفیت های دریای خزر استفاده کنیم. وی در ادامه گفت: پیاده سازی سیاست های کلی اقتصادی دریامحور در استان گیلان می تواند جهش اقتصادی و توسعه در استان ایجاد نماید. درصورتی که بتوانیم برنامه های مختلف مبتنی بر ظرفیت های استان و نیز توانمندی هایی که وجود دارد برمبنای واقعیت های موجود در استان، تدوین کنیم؛ می توانیم شاهد فصل نوینی در رشد اقتصادی استان باشیم. سرپرست دانشگاه ضمن اشاره به اهمیت همکاری و حضور دستگاه های اجرایی استان در این کمیته تصریح کرد: پیگیری مجدانه تمامی دستگاه ها و تشکیل کارگروه های درون دستگاهی برای جمع‎آوری اطلاعات موردنیاز‎ و همچنین همکاری در انجام این اقدامات با دانشگاه گیلان، می تواند برای تدوین برنامه مطلوب اثرگذار باشد. در ادامه نشست، دکتر میرعسکری مسئول کمیته تخصصی خدمات برتر در دانشگاه گیلان، ضمن ارائه اقدامات انجام شده در دانشگاه گفت: از جمله اقدامات انجام شده در دانشگاه؛ توسعه کشاورزی دانش‎بنیان، راه‎اندازی رشته مهندسی مکانیک کشتی از مهرماه سال گذشته؛ برنامه ریزی برای توسعه رشته‎های دریایی در راستای برنامه‎های توسعه دریا محور و... بود. در ادامه هریک از اعضای کمیته ضمن بیان تعاریف و شاخص های اهداف کمی و کیفی تدوین برنامه دریا محور استان، به شرح ظرفیت ها، قابلیت ها و اقدامات اجرایی این کمیته، همچنین چالش ها و تنگناهای پیش‎رو، پرداختند.

02 06 2024

سرپرست دانشگاه گیلان در نشست طرح ملی مستندسازی استانی وزارت اقتصاد عنوان کرد: مستندسازی تجربیات، ارزانترین روش برای تولید علم است

با توجه به انتخاب استان گیلان به عنوان یکی از پنج استان مجری طرح ملی مستندسازی استانی با جلب مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، نشست هماهنگی اولیه چگونگی و زمینه های اجرای این طرح ملی در دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه معین استان با حضور سرپرست دانشگاه، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان و مشاور رسانه ای وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب و قیام خونین 15 خرداد گفت: مستندساری تجربیات، ارزانترین روش برای تولید علم است. سرپرست دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از رویکرد وزارت اقتصاد در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با جلب مشارکت نخبگان خاطر نشان کرد: ما در حوزه مستندسازی تجربیات مدیران خیلی موفق عمل نکردیم و در بحث دانش بومی خلا داریم. دکتر دوستار با بیان اینکه دانشگاه گیلان با دارا بودن ظرفیت هایی همچون استادان توانمند، مراکز پژوهشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد و ... آمادگی دارد کمک یار وزارت اقتصاد در راستای تحقق بهینه اجرای این طرح ملی باشد که اگر با حمایت مالی وزارت متبوع همراه شود می تواند منجر به تشکیل اتاق های فکر و گفتمان هدفمند شود. وی در انتها نیز به اهمیت مباحث اقتصادی اشاره کرد و گفت: نگاه ما به مسائل باید نگاهی دانش بنیانی باشد و امیدواریم ثمرات اجرایی این طرح ملی در استان های هدف، منتج به بهره مندی سایر استان ها نیز شود. علیرضا نوروزی بهمبری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان نیز در این نشست ضمن تسلیت ایام به تشریح اجمالی این طرح ملی پرداخت و گفت: نگاه ما در مسائل نگاهی دانشگاهی است و می خواهیم این طرح در استان گیلان با محوریت و عاملیت اجرایی دانشگاه گیلان روند خود را طی کند. مهندس نوروزی با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه هایی همچون مولدسازی، صدور مجوزها از طریق پنجره واحد، ارائه تسهیلات ارزان با هدف تولید و اشتغالزایی و ... گفت: امیدواریم تجربیات موفق استان ها در کل کشور ساری و جاری شود. دکتر کمیل قیدرلو مشاور رسانه ای وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این نشست با بیان اینکه ما در استان ها شاهد کارهای خوبی هستیم اما این کارها صرفا در حد عدد و رقم باقی می ماند و استان های دیگر از تجربیات ارزشمند هم بی بهره هستند. دکتر قیدرلو با مهم خواندن بحث مستندسازی گفت: ما در این طح ملی به دنبال بازخوانی طرح های موفق هستیم تا این طرح ها تبدیل به دانش شوند و می خواهیم دانشگاه های مرجع استان در این زمینه میدان دار باشند چون در کنار دغدغه مندی، نیروی انسانی متخصص دارند و به بوم محلی و منطقه ای استان نیز اشراف دارند. شایان ذکر است در این نشست سایر اعضا نیز به بیان ایده ها و نظرهای خود در ارتباط با طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند و مقرر شد در کارگروه های تخصصی روند اجرایی این طرح ملی در دانشگاه گیلان دنبال شود.        

02 06 2024

حضور دانشگاه گیلان در نظام رتبه بندی موضوعی جهانی 2023-ISC

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در رتبه بندی موضوعی جهانی 2023-ISC  تعداد 43 دانشگاه از ایران حضور دارند. در این رتبه بندی کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و 42 زیر رده قرار می گیرند. دانشگاه گیلان در دو رده اصلی مهندسی و فناوری  و علوم کشاورزی و دامپزشکی به رتبه (700-601) دست یافت. همچنین در زیر رده های ریاضیات رتبه (700-601)، مهندسی مکانیک رتبه (600-501 )، مهندسی عمران رتبه (400-351)، مهندسی محیط زیست رتبه (700-601)، مهندسی مواد رتبه ( 700-601 )، کشاورزی، جنگلداری و شیلات رتبه (350-301)  را کسب نموده است. دانشگاه هایی واجد شرابط حضور در این رتبه بندی  می شوند که به لحاظ تعداد انتشارات در هر یک از  حوزه ها، جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله (2021-2019)، حداقل 150 مدرک در آن حوزه موضوعی منتشر کرده و در پایگاه InCites ثبت شده باشند. رتبه بندی موضوعیISC  بر اساس 3 معیار و شاخص کلی پژوهش با (وزن 70درصد)، فعالیت بین المللی (با وزن 15درصد) و نوآوری (با وزن 15 درصد) انجام می پذیرد.

01 06 2024

در راستای سیاست های کلی توسعه دریامحور، راهکار های توسعه رشته های دریایی در دانشگاه گیلان بررسی شد

عصر امروز در نشستی که با حضور سرپرست دانشگاه گیلان و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد، راهکارهای ارتقای همکاری های پژوهشی و آموزشی و استفاده حداکثری از ظرفیت های دانشکده علوم و فنون نوین دریایی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با بیان اینکه در دوره جدید رویکرد ما رویکرد مهارت محوری است گفت: لازمه موفقیت، قرار گرفتن دانشگاه و صنعت در کنار هم است تا دانشجویان در کنار مباحث تئوری، بتوانند مهارت آموزی کنند که خوشبختانه در چند سال اخیر نیز سیاست های کلان نیز به همین سمت در حال حرکت است. سرپرست دانشگاه گیلان با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری و نیاز استان به داشتن رشته های دریایی گفت: ما آمادگی داریم تا با جذب دانشجویان مستعد و علاقمند به رشته های دریایی علاوه بر آموزش آنان، نیروهای مهارت محور تربیت کنیم. وی ادامه داد: دانشگاه گیلان در کنار مسائل آموزشی، در حوزه های پژوهشی و فناوری نیز با توجه به ظرفیت های علمی استادان، می تواند به مجموعه بنادر و دریانوردی استان کمک نماید. مهندس حسین یونسی خمسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این نشست با تاکید بر این که تعامل دانشگاه گیلان با اداره کل بنادر و دریانوردی استان تعامل خوبی است تصریح کرد: امیدوارم با این همکاری دوجانبه بتوانیم در راستای پیشبرد اهداف دریایی گام برداریم. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به کمبود دریانورد تخصصی در سطح جهان گفت: رشته های دریانوردی رشته هایی بین المللی هستند که دانشجو پس از گذراندن آزمون شایستگی می تواند در 160 کشور عضو عهدنامه کار دریایی مشغول به کار شود. مهندس یونسی با اشاره به اینکه در ایران فقط سه دانشگاه تخصصی مرتبط با حوزه دریا داریم که یکی از آنها دانشگاه گیلان است گفت: دانشگاه گیلان یک ویژند برای استان محسوب می شود و با راه اندازی رشته مهندسی کشتی در دانشکده علوم و فنون نوین دریایی گام خوبی در این مسیر برداشتیم و نیازمند توسعه آن هستیم. شایان ذکر است در این نشست دکتر محسن محمدی گلنگش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده از ابتدا تاکنون در ارتباط با ایجاد دانشکده علوم و فنون نوین دریایی دانشگاه گیلان در شهر بندر انزلی پرداخت و همچنین در این نشست در ارتباط با نحوه ایجاد سایر رشته های دریایی و چگونگی بورس دانشجویان دانشکده مذکور بحث و تبادل نظر شد.